Naujienos |
|
 |
 |
Registrų centras pataria: kaip išregistruoti neveikiančią įmonę ir kodėl svarbu laiku atnaujinti duomenis
2024 m. kovo 29 d.
Artėjant balandžiui, švaros mėnesiui,
pagrindinius nacionalinius duomenis tvarkantis Registrų centras primena, kad
tvarkos ir higienos nederėtų pamiršti ne tik savo namų ar darbo aplinkoje, bet
ir vadovaujant įmonėms bei organizacijoms.
Pagrindinė informacija apie Lietuvoje registruotus
juridinius asmenis yra sukaupta Registrų centro administruojamame Juridinių
asmenų registre. Siekiant, kad šio viešai prieinamo registro duomenys būtų
aktualūs ir teiktų kuo didesnę naudą visuomenei ir valstybei, Registrų centras
dalinasi keliais naudingais patarimais, ką reikėtų daryti, jei duomenys apie
asmenį registre yra netikslūs, nebeaktualūs arba pageidaujama išregistruoti
neveikiančią įmonę ar organizaciją.
Kaip sužinoti, kokie asmens duomenys tvarkomi Juridinių
asmenų registre?
Kiekvienas fizinis asmuo,
prisijungęs prie Registrų centro savitarnos gali nemokamai susipažinti su
įvairiuose registruose, tarp jų ir Juridinių asmenų registre tvarkomais asmens
duomenimis.
Parengtoje ataskaitoje
pateikiama informacija apie tai, kokiuose juridiniuose asmenyse (bendrovėse,
viešosiose įstaigose, asociacijose ar kt.) konkretus asmuo užima vadovo
pareigas ar yra kolegialaus valdymo organo (valdybos, tarybos ir k.t.) nariu.
Susipažinti su šiais
duomenimis taip pat galima atvykus į vieną iš Registrų centro klientų
aptarnavimo padalinių, siunčiant prašymą įprastu ar elektroniniu paštu.
Pastebėjus, kad registre
esantys asmens duomenys yra netikslūs, reikėtų pateikti prašymą šiuos duomenis
ištaisyti.
Esu nurodomas įmonės vadovu, nors jau kurį laiką jai
nevadovauju
Juridinio asmens vadovas
skiriamas ir atšaukiamas juridinio asmens dokumentuose nustatyta tvarka,
pavyzdžiui, uždarosios akcinės bendrovės vadovas skiriamas ir atleidžiamas
akcininkų, valdybos arba stebėtojų tarybos sprendimu. Dažniausiai už duomenų
teikimą Juridinių asmenų registrui yra atsakingas juridinio asmens vadovas, tad
pasikeitus vadovui informaciją apie vadovo pasikeitimą Registrų centrui
paprastai teikia naujasis vadovas ar įgaliojimą teikti duomenis turintis asmuo.
"Vis dėlto, neretai
pasitaiko atvejų, kai duomenys taip ir lieka neatnaujinti, o registre vis dar
matomi ankstesnio vadovo duomenys, kurie, esant reikalui, teikiami kitoms
valstybės institucijoms ir įstaigoms, taip pat prieinami viešai, - sako
Registrų centro Juridinių asmenų registro departamento vadovė Jolanta Kazlauskienė. - Asmenys, pastebėję,
kad registre jie nurodyti juridinio asmens vadovais, nors tokiais jau nebėra,
gali teikti prašymą išregistruoti vadovą."
Anot jos, laisvos formos
prašymas gali būti pateiktas fiziškai atvykus į Registrų centro padalinį arba
siunčiamas paštu. Kartu su prašymu reikia pridėti juridinio asmens organo
sprendimą dėl vadovo atšaukimo patvirtinančius dokumentus, pavyzdžiui,
akcininkų susirinkimo protokolą dėl vadovo atleidimo (turi būti pateikti
dokumentų originalai).
Siunčiant dokumentus
paštu nereikėtų pamiršti pridėti ir prašymą teikiančio asmens dokumento kopiją
ar atstovo įgaliojimus patvirtinančius dokumentus (jeigu prašymą teikia
atstovas).
Bendrovės akcininkai nepriima mano atsistatydinimo
"Uždarųjų akcinių
bendrovių (UAB) ir akcinių bendrovių (AB) atveju gali susiklostyti situacija,
kai bendrovės akcininkai nepriima sprendimo atšaukti atsistatydinimo pranešimą
pateikusį vadovą. Pavyzdžiui, vadovas nori atsistatydinti, tačiau bendrovės
akcininkai dėl tam tikrų priežasčių (yra išvykę, mirę ar kt.) neatvyksta į
šaukiamus akcininkų susirinkimus ir neatšaukia senojo vadovo bei neišsirenka
naujojo", - pasakoja J. Kazlauskienė.
Jos teigimu, tokiais
atvejais atsistatydinęs vadovas, pranešdamas apie darbo sutarties su juo
pasibaigimą, Registrų centrui taip pat turi pateikti laisvos formos prašymą ir
dokumentus, patvirtinančius, kad atsistatydinimo pranešimas buvo pateiktas
vadovą išrinkusiam valdymo organui (valdybai ar stebėtojų tarybai), o jei
vadovą renka akcininkai - dokumentus, įrodančius, kad buvo sušauktas visuotinis
akcininkų susirinkimas, o jam neįvykus - ir pakartotinis.
Atsistatydinusių ar atšauktų valdybos narių išregistravimas
Kai norima registre
patikslinti informaciją apie juridinio asmens kolegialaus valdymo organo
(valdybų, stebėtojų tarybų ar kt.) narius, duomenis ir reikalingus dokumentus
turi teikti juridinio asmens vadovas. Šiuos duomenis vadovas gali atnaujinti ir
per Registrų centro savitarną.
Už vadovo, kolegialaus
valdymo organo ar priežiūros organo nario duomenų išregistravimą mokamas Vyriausybės
nustatytas atlyginimas - 4,15 euro už
vieną narį.
Duomenys išregistruojami
per 3 d. d. nuo apmokėjimo už paslaugą gavimo.
Juridinių asmenų likvidavimas - per 3 savaites
"Jeigu įmonių savininkai
nemato prasmės toliau tęsti įmonės veiklą, tokia įmonė gali būti likviduojama
ir išregistruota iš Juridinių asmenų registro. Likvidavus ir išregistravus
bendrovę, jos duomenys nebus kaupiami Juridinių asmenų registre, tad jai
nebeliks ir tam tikrų prievolių, pavyzdžiui, finansinių ataskaitų teikimo, už
kurios neatlikimą bendrovės vadovui gresia administracinė atsakomybė", - pataria Registrų centro ekspertė J. Kazlauskienė.
Likvidavimo procedūra yra
nesudėtinga - pirmiausiai tam reikia sušaukti dalyvių susirinkimą, jo metu
priimti sprendimą likviduoti juridinį asmenį, paskirti likvidatorių (gali būti
ir juridinio asmens vadovas) ir pateikti dokumentus Registrų centrui.
Pavyzdžiui, jei
likviduojama uždaroji akcinė bendrovė, po akcininkų sprendimo likviduoti
bendrovę juridinio asmens likvidatorius Registrų centrui turi pateikti prašymą
įregistruoti teisinį statusą "likviduojamas", minėtą akcininkų sprendimą
įrodantį dokumentą ir kitus reikalingus dokumentus.
Likvidatoriui atlikus
likvidavimo procedūrai reikalingus veiksmus (atleisti darbuotojus, kreiptis į
VMI dėl atsiskaitymo su biudžetais ir kt.) turi būti pateiktas prašymas
išregistruoti ar išbraukti juridinį asmenį iš Juridinių asmenų registro, laisva
forma surašytas likvidavimo aktas, kuriame nurodomi likvidavimo metu atlikti
darbai.
Juridinis asmuo
išregistruojamas gavus VMI pranešimą, kad atsiskaityta su biudžetais ir pinigų
fondais bei Archyvo išduotą pažymą, patvirtinančią, kad dokumentai perduoti
toliau saugoti arba perduotinų toliau saugoti dokumentų nėra . Nesant kliūčių,
juridinio asmens likvidavimo ir išregistravimo procedūra užtrunka 2-3
savaites. Už juridinio asmens
išregistravimą mokamas Vyriausybės nustatytas atlyginimas - 8,92 euro.
|