Naujienos |
|
|
|
Registrų centras ragina daugiabučių savininkų bendrijas atnaujinti duomenis - to nepadarius gresia išregistravimas
2024 m. lapkričio 11 d.
Tūkstančiai daugiabučių gyvenamųjų namų
ar kitos paskirties pastatų savininkų bendrijų ilgus metus neatnaujina savo
duomenų ir leidžia manyti, kad jos nevykdo jokios veiklos. Remdamasis šia
prielaida Registrų centras kreipėsi į šias bendrijas ragindamas jas atnaujinti
duomenis, nes priešingu atveju jos bus likviduotos ir išregistruotos.
"Šiuo metu Juridinių asmenų registre įregistruota
daugiau kaip 9 tūkst. daugiabučių gyvenamųjų namų ar kitos paskirties pastatų
savininkų bendrijų. Iš jų beveik pusė atitinka bent vieną iš teisės aktuose
numatytų kriterijų, kai Registrų centras gali inicijuoti juridinio asmens
likvidavimą. Viešame registre esančių duomenų tikslumas ir aktualumas yra
esminė sąlyga, kad visuomenė ir institucijos galėtų išnaudoti šių duomenų
teikiamus privalumus, todėl raginame bendrijas, gavus mūsų pranešimą, nedelsti
ir atnaujinti reikalingą informaciją apie save", - teigia Registrų centro
Asmenų registravimo centro vadovė Jolanta Kazlauskienė.
Vadovaujantis Civiliniu kodeksu Registrų centras
gali inicijuoti juridinio asmens likvidavimą, pavyzdžiui, kai šis ilgiau nei 5
metus neatnaujino savo duomenų Juridinių asmenų registre ir yra pagrindas
manyti, kad juridinis asmuo nevykdo jokios veiklos.
Likvidavimas taip pat gali būti inicijuojamas, kai
ilgiau nei 6 mėnesius nėra suformuoti juridinio asmens valdymo organai ir dėl
to jie negali priimti sprendimų. Pavyzdžiui, buvęs bendrijos pirmininkas yra
išregistruotas, naujai išrinktas bendrijos pirmininkas neįregistruojamas ilgiau
nei pusę metų. Registrų centras likviduoti juridinį asmenį gali ir tuomet, kai
Juridinių asmenų registre ilgiau nei 6 mėnesius nėra nurodyta juridinio asmens
buveinė.
Išanalizavęs visas daugiabučių gyvenamųjų namų ar
kitos paskirties pastatų savininkų bendrijas, Registrų centras nustatė, kad
bent vieną iš paminėtų likvidavimo iniciavimo kriterijų atitinka maždaug 4
tūkst. bendrijų, kurioms jau buvo ar artimiausiu metu bus išsiųsti pranešimai
apie numatomą inicijuoti likvidavimą.
"Veiklą vykdančios bendrijos, gavusios tokius
pranešimus apie numatomą inicijuoti likvidavimą, norėdamos nutraukti pradėtą likvidavimo
inicijavimo procedūrą, turėtų per 3 mėnesius Registrų centrui pateikti
dokumentus, paneigiančius pranešime nurodytas aplinkybes. Bendrijos turėtų
atnaujinti savo duomenis ir pateikti gautuose pranešimuose nurodytus dokumentus", - sako J. Kazlauskienė.
Ką daryti?
Daugeliu atveju daugiabučių gyvenamųjų namų ar kitos
paskirties pastatų savininkų bendrijų likvidavimas inicijuojamas, kai bendrija
per 5 metus neatnaujino savo duomenų ir yra pagrindas manyti, kad bendrija
nevykdo jokios veiklos. Tokiais atvejais reikia pateikti prašymą registruoti
duomenų pakeitimus Juridinių asmenų registre (JAR-1 forma) ir atitinkamus su
pakeitimais susijusius dokumentus.
Teisės aktuose įtvirtintos kadencijos šių bendrijų
valdymo organams: bendrijos pirmininkas renkamas 3 metų kadencijai, valdyba
(jei ji sudaryta) - įstatuose nustatytai, bet ne ilgesnei kaip 3 metų,
kadencijai. Tad pasibaigus valdymo organų kadencijai, turi būti šaukiamas
bendrijos narių susirinkimas ir išrenkamas ar perrenkamas atitinkamas valdymo
organas. Tokiu atveju kartu su prašymu registruoti duomenų pakeitimus taip pat
reikia pateikti bendrijos narių susirinkimo sprendimą dėl pirmininko arba
pirmininko ir valdybos narių išrinkimo.
"Jei visgi registre nurodyti bendrijos duomenys ir
dokumentai nėra pasikeitę, t.y. nebuvo sušaukti narių susirinkimai
įregistruotiems valdymo organams perrinkti, Registrų centrui reikia pateikti
laisvos formos pranešimą, patvirtinantį, kad bendrija vykdo veiklą", - aiškina
J. Kazlauskienė.
Jei likvidavimo inicijavimo procedūra pradėta dėl
to, kad Juridinių asmenų registre ilgiau nei 6 mėnesius nėra nurodyta bendrijos
buveinė, tuomet be prašymo registruoti pakeitimus (JAR-1 forma) reikia
pateikti: a) bendrijos narių susirinkimo sprendimą pakeisti buveinę (kai
bendrijos buveinė nenurodyta įstatuose) b) bendrijos narių susirinkimo
sprendimą pakeisti įstatus ir notaro patvirtintus pakeistus įstatus (kai
bendrijos buveinė nurodyta įstatuose).
Tais atvejais, kai bendrijos likvidavimo procedūra
pradėta dėl to, kad ilgiau nei 6 mėnesius nėra įregistruoti bendrijos valdymo
organai, kartu su prašymu registruoti pakeitimus (JAR-1 forma), reikia pateikti
bendrijos narių susirinkimo sprendimą dėl pirmininko ir valdybos narių
išrinkimo.
Terminai ir procedūros
Gavus pranešimą apie numatomą inicijuoti likvidavimą
bendrija turi per pranešime nurodytą 3 mėnesių terminą pateikti pranešime
nurodytus dokumentus. Priešingu atveju bus inicijuojamas bendrijos likvidavimas
ir įregistruotas teisinis statusas "inicijuojamas likvidavimas".
Tuomet bendrijos, kurioms buvo įregistruotas
teisinis statusas "inicijuojamas likvidavimas", norėdamos šį teisinį statusą atšaukti
ir tęsti veiklą, privalo per 1 metų terminą Registrų centrui pateikti pranešime
nurodytus dokumentus ir tokiu būdu panaikinti aplinkybes, dėl kurių buvo
inicijuotas likvidavimas.
Jei per šį vienerių metų terminą nurodyti dokumentai
nebus pateikti, Registrų centras likviduos bendriją ir išregistruos ją iš
Juridinių asmenų registro.
Šiuo metu Juridinių asmenų registre yra įregistruota
beveik 9,2 tūkst. daugiabučių gyvenamųjų namų ir kitos paskirties statinių
savininkų bendrijų. Pastaruoju metu kasmet įregistruojama po daugiau kaip 100
naujų bendrijų.
|