Naujienos |
|
 |
 |
Registrų centras pristato pažangų e. dokumentų pasirašymo sprendimą LT ID
2024 m. gegužės 30 d.
Pagrindinius nacionalinius duomenis
tvarkantis Registrų centras sukūrė ir rinkai pristato pažangų elektroninių
dokumentų pasirašymo bei tapatybės patvirtinimo elektroninėje erdvėje
sprendimą. Mobilioji programėlė LT ID leidžia jos turėtojams elektroninėje
erdvėje greitai ir patogiai pasirašyti dokumentus e. parašu, įmonių ar
organizacijų atstovams tvirtinti dokumentus e. spaudu, gyventojams vos keliais
paspaudimais patvirtinti savo tapatybę elektroninėje erdvėje ir naudotis
skaitmeninėmis paslaugomis.
"Šiandien daugelis gyventojų net neįsivaizduoja savo
gyvenimo be skaitmeninės erdvės, kur gali greitai ir iš bet kurios vietos
užsisakyti prekę ar paslaugą, nuotoliniu būdu sudaryti verslo sandorį ar
išspręsti rūpimus klausimus valstybinėse institucijose fiziškai jose net
neapsilankęs. Visa tai įmanoma turint kvalifikuotą elektroninę tapatybės
nustatymo priemonę. Šiandien Registrų centro pristatomas LT ID - pažangus ir
efektyvus sprendimas, padėsiantis žmogui ir verslui sklandžiai naudotis
skaitmeninėmis paslaugomis ir patirti visą jų teikiamą naudą", - teigia
Registrų centro generalinis direktorius Adrijus Jusas.
"Valstybės paslaugų skaitmeninimo srityje Lietuva
yra tarp ES lyderių. Šiomis paslaugomis naudojasi 84 proc. gyventojų ir 94
proc. įmonių. Viešasis sektorius imasi iniciatyvos plėtojant konkurencingus
sprendimus - Registrų centro pristatytas LT ID yra puikus to pavyzdys. Ir
toliau investuosime į šią sritį. Turime būti ne tik brandžių skaitmeninių
sprendimų taikytojai ir diegėjai, bet ir jų kūrėjai", - sako ekonomikos ir
inovacijų ministrė Aušrinė Armonaitė.
Modernaus dokumento pasirašymo privalumus
pirmiausiai įvertins elektroninėmis valstybės ir savivaldybių teikiamomis
paslaugomis besinaudojantys gyventojai. Informacinės visuomenės plėtros
komitetas tvarko Elektroninės valdžios vartų portalą, pasiekiamą adresu
epaslaugos.lt, per šį portalą Lietuvos gyventojai gali gauti valstybės ir
savivaldybių institucijų teikiamas paslaugas.
"LT ID tai dar viena, patogi priemonė, kurios
pagalba Lietuvos gyventojai galės dar patogiau patvirtinti savo tapatybę
elektroninėje erdvėje, o tai atlikus gauti valstybės teikiamas elektronines
paslaugas. Esant reikalui LT ID bus galima pasirašyti ir dokumentus. Visos šios
galimybės bus realizuotos Elektroninių valdžios vartų portale", - teigia
Informacinės visuomenės plėtros komiteto direktorius Tomas Misevičius.
Mobili aplikacija LT ID yra skirta nustatyti asmens
tapatybę elektroninėje erdvėje ir saugiai pasirašyti dokumentus nuotoliniu
kvalifikuotu elektroniniu parašu ar spaudu. LT ID nuotolinis kvalifikuotas
elektroninis parašas ir spaudas sugeneruojami Registrų centro valdomoje ir
Europos Sąjungos (ES) reikalavimus atitinkančioje kvalifikuotų parašų ir spaudų
kūrimo infrastruktūroje, todėl tai yra ne tik paprastas, bet ir saugus bei
patikimas sprendimas.
LT ID - patikimas raktas į skaitmeninį
rytojų
LT ID e. parašu gali naudotis visi Lietuvos
Respublikos piliečiai ar asmenys, turintys leidimą gyventi Lietuvoje ir ne
jaunesni kaip 14 metų amžiaus. LT ID spaudas skirtas Lietuvoje registruotiems
juridiniams asmenims - įmonėms, įstaigoms, organizacijoms, teisę juo naudotis
turi juridinio asmens vadovas ar jo įgaliotas asmuo.
"Lietuvoje turime pakankamai plačiai išvystytą
skaitmeninių paslaugų spektrą, kuris nuolat plečiasi ir tobulėja, kad kuo
geriau atlieptų vartotojų poreikius. Šiandien skaitmeninė erdvė turi būti ne
tik patogi vartotojams, bet ir saugi bei patikima. Būtent LT ID ir yra tas
įrankis, su kuriuo asmuo gali būti tikras dėl to, kas bus tinkamai
identifikuotas elektroninėje erdvėje, o jo e. parašu pasirašyti dokumentai bus
pripažinti. Ateityje vis daugiau paslaugų neabejotinai kelsis į skaitmeninę
erdvę, o LT ID bus vienas iš raktų, atrakinsiančių neribotas galimybes", - kalba Registrų centro Verslo klientų skyriaus vadovas Darius Mickevičius.
LT ID yra pripažinta kaip ES reikalavimus
atitinkanti kvalifikuotų elektroninių parašų ir spaudų kūrimo priemonė - tokią
išvadą pateikė tarptautinį auditą atlikusi Vokietijos "Deutsche Telekom
Security". Leidimą platinti kvalifikuotus elektroninio parašo ir spaudo
sertifikatus LT ID mobiliojoje programėlėje suteikė Ryšių reguliavimo tarnyba. LT
ID pagalba išduoti e. parašo ir spaudo sertifikatai bei pasirašyti
elektroniniai dokumentai yra pripažįstami visose ES šalyse. LT ID išduotas el.
parašo sertifikatas tiek Lietuvoje, tiek visoje ES gali būti naudojamas
patikimam asmens identifikavimui elektroninėje erdvėje.
Nauda ir veikimo principas
LT ID - tai fizinio asmens e. parašas ir/ar
juridinio asmens e. spaudas vienoje mobiliojoje aplikacijoje. Tad, pavyzdžiui,
įmonės vadovas savo išmaniajame įrenginyje su viena aplikacija gali ne tik
pasirašyti elektroninius dokumentus, bet ir įmonės vardu tvirtinti dokumentus
e. spaudu, o taip pat kaip fizinis asmuo patvirtinti savo tapatybę
elektroninėje erdvėje ir naudotis elektroninėmis paslaugomis.
"LT ID e. parašo išskirtinumas yra tas, kad su juo
visose elektroninėse dokumentų valdymo sistemose, palaikančiose LT ID
sprendimą, vienu kartu galima pasirašyti iškart keletą dokumentų. Taip
sutaupomas klientų laikas, atsisakoma rutininių pasirašymo veiksmų. LT ID e.
spaudu vienu metu gali naudotis tiek juridinio asmens vadovas, tiek ir jo
įgalioti asmenys, tad įmonėje ar organizacijoje kai dalies dokumentų tvirtinimą
vadovas galės patikėti kitiems", - sako D. Mickevičius.
Šiuo metu LT ID galima pasirašyti elektroninius
dokumentus "GoSign" pasirašymo platformoje, prisijungti ir atlikti veiksmus
Registrų centro savitarnoje ir kitose Registrų centro sistemose, o netrukus
šiuo įrankiu bus galima pasinaudoti elektroninėmis paslaugomis Elektroniniuose
valdžios vartuose, taip pat el. dokumentų pasirašymo platformoje "Mark Sign".
Ateityje paslaugų teikėjų sąrašą planuojama plėsti įtraukiant gyventojams ir
verslui aktualiausius elektroninių paslaugų teikėjus.
Skaičiuojama, kad vien tik Registrų centro
tvarkomose sistemose per metus pasirašoma apie 100 mln. įvairių elektroninių
dokumentų. Daugiausiai jų - apie 80 mln. - pasirašoma E. sveikatoje. Tikimasi,
kad bendradarbiaujant su Sveikatos apsaugos ministerija ir sveikatos priežiūros
įstaigomis bus rasti optimalūs sprendimai ir LT ID sprendimas leis atlaisvinti
sveikatos priežiūros specialistus nuo rutininio e. dokumentų pasirašymo
proceso. Be abejo, LT ID privalumais galės pasinaudoti ir kiti Registrų centro
informacinėmis sistemomis besinaudojantys vartotojai: notarai, antstoliai,
buhalteriai ir auditoriai ar gyventojai.
LT ID veikimo principas nesudėtingas - e. parašo ar
e. spaudo sertifikato turėtojams inicijavus pasirašymo procesą elektroninėje
erdvėje mobiliojoje aplikacijoje atsidarys pranešimas, prašantis įvesti
susikurtą PIN kodą ir taip patvirtinti dokumentus e. parašu ar e. spaudu.
Kaip tapti naudotoju?
Tapti LT ID naudotoju paprasta - tereikia atsisiųsi nemokamą
mobiliąją aplikaciją iš vienos iš mobiliųjų aplikacijų parduotuvių (Google Play
ar App Store) ir vadovaujantis programėlėje esančiu vedliu susikurti
pageidaujamą e. parašo ar e. spaudo sertifikatą. LT ID naudotojams pakanka
turėti mobilųjį įrenginį su interneto ryšiu, jokių papildomų e. parašo kūrimo
įrenginių (USB, lustinių ar SIM kortelių) turėti nereikia.
Norint nuotoliniu būdu susikurti LT ID e. parašą ar
e. spaudą mobiliosios aplikacijos naudotojas turi turėti vieną iš šių
kvalifikuotų tapatybės patvirtinimo priemonių: mobilųjį elektroninį parašą, kvalifikuotą
elektroninį parašą USB įrenginyje ar lustinėje kortelėje.
Neturintys nei vienos iš minėtų priemonių, LT ID
naudotojais gali tapti atvykę į artimiausią Registrų centro klientų aptarnavimo
padalinį, kur specialistai patvirtins kliento tapatybę, padės jam įsidiegti LT
ID aplikaciją ir naudotis jos teikiamais privalumais.
LT ID elektroninio parašo ir spaudo sertifikatai
išduodami 5 metams.
Daugiau informacijos apie LT ID naudą ir galimybes
galima rasti interneto svetainėje www.ltid.lt.
|