Naujienos |
|
 |
 |
Finansinių ataskaitų teikimas: kaip nesuklysti ir ko nepamiršti
2023 m. gegužės 16 d.
Gegužę suaktyvėjus įmonių ir
organizacijų metinių finansinių ataskaitų teikimui Registrų centras dalinasi
praktiniais patarimais, kaip nesuklysti ir ko nepamiršti, kad atsiskaitymas
prieš visuomenę už praėjusiais metais nuveiktus darbus ir pasiektus rezultatus
būtų kuo sklandesnis.
Iki šios dienos savo finansines ir veiklos
ataskaitas yra pateikę beveik 50 tūkst.
juridinių asmenų. Tai sudaro beveik ketvirtadalį visų įmonių ir organizacijų,
kurios turi prievolę pateikti finansines ataskaitas, tad didžiausio ataskaitų
kiekio laukiama ateinančiomis savaitėmis.
Šį suaktyvėjimą jaučia ir Registrų centro
konsultantai, kiekvieną dieną atsakantys į kelias dešimtis užklausų ir
skambučių. Siekiant, kad finansinių ataskaitų teikimas jas teikiančioms įmonėms
ir pelno nesiekiančioms organizacijoms praeitų kuo sklandžiau, pateikiame
dažniausiai pasitaikančius klausimus ir atsakymus į juos:
Kas gali teikti juridinio asmens finansines ataskaitas?
Metinių finansinių ataskaitų rinkinį gali teikti
juridinio asmens vadovas, taip pat atstovas, kuriam išduotas įgaliojimas
elektroniniu būdu teikti finansinių ataskaitų rinkinius. Daugiau informacijos
apie įgaliojimo išdavimo tvarką rasite Registrų centro puslapyje adresu www.registrucentras.lt/p/64.
Juridiniam asmeniui neturint vienasmenio valdymo
organo (vadovo), kai pagal vienasmenio atstovavimo taisyklę juridinio asmens
vardu veikia valdyba ar taryba, ar esant kiekybiniam atstovavimui Registrų
centrui turi būti pateiktas įgaliojimas dėl finansinių ataskaitų rinkinių
teikimo elektroniniu būdu.
Įgaliojimų posistemėje įregistravus įgaliojime
nurodyto asmens duomenis, jis galės prisijungti prie sistemos ir tekti
finansinių ataskaitų rinkinius.
Įmonė jau kurį laiką nevykdo veiklos. Ar jai vis tiek reikia
teikti metinių finansinių ataskaitų rinkinius?
Teisės aktai nenumato jokių išimčių, o neseniai šiuo
klausimu aiškiai ir nedviprasmiškai pasisakė ir Lietuvos Aukščiausiasis
Teismas, nurodęs, kad ataskaitas privaloma teikti net ir tuomet, kai įmonės
veikla sustabdyta, o vadovas atšauktas iš pareigų ir apie tai pranešta kitoms
institucijoms.
Be to, Registrų centro tvarkomame Juridinių asmenų
registre nėra registruojami juridinio asmens sprendimai dėl veiklos sustabdymo,
todėl remiantis teisės aktais metinių finansinių ataskaitų rinkinius turi
teikti akcinės, uždarosios akcinės, kooperatinės, žemės ūkio bendrovės,
valstybės ir savivaldybių įmonės, mažosios bendrijos, labdaros ir paramos
fondai, asociacijos, viešosios įstaigos ir kitų teisinių formų juridiniai
asmenys nepriklausomai nuo to, ar jie ataskaitiniais metais vykdė veiklą.
Tiesa, labdaros ir paramos fondai, asociacijos,
viešosios įstaigos įstatymų nustatytais atvejais, jei nevykdo veiklos, gali
teikti metinę ataskaitą, o ne finansinės atskaitomybės rinkinį.
Individualios įmonės, komanditinės ir tikrosios
ūkinės bendrijos finansines ataskaitas privalo teikti tik tuomet, jei tai
nurodyta jų steigimo dokumentuose. Vis dėlto bendrija, kurios visi tikrieji
nariai yra akcinės bendrovės ar uždarosios akcinės bendrovės, privalo sudaryti
metinių finansinių ataskaitų rinkinį, neatsižvelgiant į tai, ar finansinių ataskaitų
rinkinio sudarymas nustatytas bendrijos veiklos sutartyje.
Pateikus ataskaitą pastebėjome, kad yra klaidų. Kaip galima
jas ištaisyti?
Motyvuotą prašymą dėl leidimo panaikinti pateiktą
metinių finansinių ataskaitų rinkinį ar metinę ataskaitą ir leisti jį pateikti
iš naujo Registrų centrui galima teikti tik tuo atveju, jei ataskaitos teikimo
metu padaryta esminė teikimo klaida - įkelta kito juridinio asmens ataskaita,
sumaišyti aiškinamieji raštai ar pan. Prašyme būtina nurodyti pakartotinio
teikimo priežastį.
Jei klaidos padarytos sudarant finansinę ataskaitą,
kuri jau yra patvirtinta, tuomet pagal galiojančius teisės aktus šios klaidos
gali būti ištaisytos tik kitais metais, t.y. teikiant ateinančių metų
ataskaitą.
Ką daryti, jeigu pasirenkant naują finansinių ataskaitų
rinkinį rodomas klaidos pranešimas "Šiam ataskaitiniam laikotarpiui nurodyto
finansinių ataskaitų rinkinio parsisiųsti neleidžiama"?
Toks klaidos pranešimas rodomas, jei finansinių
ataskaitų rinkinio parinkimo lange nenurodomi visi naujo finansinių ataskaitų
rinkinio parinkimui reikalingi parametrai, parenkama netinkama juridinio asmens
veiklos kategorija ar kt. Atidžiai patikrinkite, ar teisingai nurodėte naujo
finansinių ataskaitų rinkinio parametrus, ataskaitinį laikotarpį.
Ką daryti, jeigu pasirinkau netinkamą finansinės ataskaitos
elektroninį rinkinį?
Jei ataskaitą dar pildote, tačiau jos nepateikėte,
galite pasirinkti naują, tinkamos kategorijos finansinių ataskaitų rinkinį.
Prisijungę prie Registrų centro elektroninių paslaugų sistemos pasirinkite
"Naujas finansinių ataskaitų rinkinys", elektroninio rinkinio
parinkimo lange nurodykite naujo finansinių ataskaitų rinkinio duomenis ir
spauskite "Pildyti". Gavę perspėjimą "Jeigu tęsite, anksčiau
pasirinkto finansinių ataskaitų rinkinio pateikti negalėsite. Ar norite
tęsti?", nurodykite, kad norite tęsti.
Kokie reikalavimai taikomi pridedamiems dokumentams?
Kartu su užpildyta metinių ataskaitų el. rinkinio
forma - PDF arba ADOC formato, pridedama byla negali būti didesnė nei 21 MB. Jei
yra teikiama auditoriaus išvada ir (ar) audito ataskaita, byla turi būti
pasirašyta auditoriaus kvalifikuotu elektroniniu parašu.
Kartu su užpildyta nustatyto pavyzdžio forma: 1)
bankai, Europos Sąjungos valstybėse narėse, Europos ekonominės erdvės valstybėse
įregistruotų juridinių asmenų filialai - PDF, ADOC arba ASIC formatu. Pridedama
byla negali būti didesnė nei 100 MB; 2) juridiniai asmenys, kurių vertybiniais
popieriais leista prekiauti reguliuojamoje rinkoje - metinę informaciją (metinę
konsoliduotąją informaciją) Reglamentu (ES) 2019/815 nustatytu formatu ir XHTML
arba PDF formatu su informacija susijusius dokumentus (mokėjimų valdžios
institucijoms ataskaitą (konsoliduotąją mokėjimų valdžios institucijoms
ataskaitą), auditoriaus išvadą, tuo atveju, kai ji teikiama atskiru dokumentu).
Pridedama byla negali būti didesnė nei 130 MB.
Daugiau klausimų ir atsakymų finansinių ataskaitų
teikimo tema galima rasti čia.
Išsamų naujo finansinių ataskaitų rinkinio parinkimo
Registrų centro informacinėje sistemoje aprašymą galite rasti Vartotojo vadove.
Pildyti ir teikti finansines ataskaitas juridinio
asmens vadovas ar įgaliotas asmuo turi prisijungęs prie Registrų centro elektroninės paslaugų sistemos. Daugiau
informacijos apie finansinių ataskaitų elektroninių rinkinių pildymą ir teikimą
galima rasti Registrų centro interneto svetainėje adresu www.registrucentras.lt/FA.
Finansines ataskaitas Registrų centrui turi teikti
17 teisinių formų juridiniai asmenys: akcinės bendrovės, uždarosios akcinės
bendrovės, mažosios bendrijos, labdaros ir paramos fondai, asociacijos,
viešosios įstaigos, kooperatinės bendrovės (kooperatyvai), žemės ūkio
bendrovės, valstybės įmonės, savivaldybių įmonės, tikrosios ūkinės bendrijos ir
komanditinės ūkinės bendrijos, individualios įmonės, užsienio juridinio asmens
ar kitos organizacijos filialai, Europos ekonominių interesų grupės, Europos
bendrovės, Europos kooperatinės bendrovės ir regionų plėtros tarybos.
Finansinių ataskaitų neteikia sodininkų bendrijos, advokatų profesinės
bendrijos, biudžetinės įstaigos, politinės partijos, tradicinės religinės
bendruomenės ir kt.
Juridinių asmenų pateiktos ataskaitos didina verslo
ir organizacijų skaidrumą, prisideda prie visuomenės pasitikėjimo verslo
aplinka. Finansinės ataskaitos ne tik atskleidžia pagrindinę informaciją apie
juridinį asmenį ir jo veiklą per pastaruosius metus, tačiau jose pateikti
duomenys verslo partneriams ir kitoms suinteresuotoms šalims leidžia geriau
įsivertinti potencialius partnerius ir priimti pagrįstus verslo sprendimus.
Priežiūrą vykdančioms institucijoms ir
žiniasklaidai, o kartu ir plačiajai visuomenės daliai informacija apie
juridinių asmenų veiklą ir jų finansinę padėtį padeda geriau atlikti savo darbą,
didina pasitikėjimą verslo aplinka ir paties verslo skaidrumą. Be to,
finansinių ataskaitų teikimas yra viena iš sąlygų įmonėms, siekiančioms gauti
valstybės paramą.
Administracinių nusižengimų kodekse numatyta, kad
finansinių ataskaitų nepateikimas laiku užtraukia baudą juridinio asmens
vadovui nuo 200 iki 3 tūkst. eurų. Svarbu pažymėti, kad atsakomybė tenka
asmeniui, kuris oficialiai Juridinių asmenų registre nurodytas kaip juridinio
asmens vadovas.
|