Naujienos |
|
|
|
Registrų centras primena: atėjo metas pateikti finansinę ataskaitą
2023 m. gegužės 3 d.
Kiekvienais metais gegužė yra mėnuo,
kai šalyje veikiančios įmonės ir organizacijos pateikia daugiausiai metinių
finansinių ataskaitų už praėjusius metus ir tokiu būdu pristato visuomenei savo
veiklos rezultatus, taip prisidėdamos prie didesnio skaidrumo ir tarpusavio
pasitikėjimu grįstos valstybės kūrimo. Registrų centras, kuriam juridiniai
asmenys teikia finansines ataskaitas, ragina įmones ir organizacijas nelaukti
paskutinės dienos ir ataskaitas pateikti laiku, taip išvengiant galimų neigiamų
pasekmių.
"Kiekvienais metais finansinės ataskaitos, o
tiksliau jų pateikimas yra tarsi veidrodis, parodantis mūsų verslo ir nevyriausybinių
organizacijų skaidrumo lygį: kuo daugiau pateiktų ataskaitų ir kuo daugiau
laiku tai padariusių įmonių, tuo skaidresnę ir tarpusavio pasitikėjimu grįstą
visuomenę galime turėti. Finansinėse ataskaitose esanti informacija ir duomenys
tampa pagrindu priimti pasvertus ekonominius sprendimus, įsivertinti
potencialių verslo partnerių patikimumą ar susipažinti su dominančios
nevyriausybinės organizacijos veikla. Na, o finansinės ataskaitos nepateikimas
ar jos pateikimas gerokai vėluojant automatiškai tai įmonei ar organizacijai
meta tam tikrą šešėlį, sukuria nepatikimumo įvaizdį", - teigia pagrindinius
nacionalinius duomenis tvarkančio Registrų centro Registrų tvarkymo direktorius
Kazys Maksvytis.
Registrų centras primena, kad finansinių ataskaitų
rinkinys pirmiausiai turi būti patvirtintas juridinio asmens dalyvių
susirinkime, pavyzdžiui, uždarosios akcinės bendrovės eiliniame visuotiniame
akcininkų susirinkime. Patvirtintos ataskaitos kartu su metiniu pranešimu ir
auditoriaus išvada (jei auditas privalomas pagal įstatymus ar numatytas
įstatuose) turi būti pateiktos per 30 dienų.
Bijodami likvidavimo atsiskaito už du dešimtmečius
Finansinių ataskaitų teikimo prievolė įtvirtinta
teisės aktuose, kuriuose taip pat numatytos galimos sankcijos ataskaitų
nepateikusioms įmonėms ar organizacijoms bei jų vadovams.
"Praėjusiais metais be įprastų poveikio priemonių - finansinių sankcijų juridinio asmens vadovui, aktyviai buvo taikomos ir kitos:
juridinio asmens likvidavimas ir nevyriausybinėms organizacijoms aktualaus
paramos gavėjo statuso naikinimas. Ne kartą pastebėjome, kad gavę pranešimą
apie numatomą likvidavimą juridiniai asmenys suskumba įvykdyti prievolę ir
pateikia finansines ataskaitas, kai kurie net už kelis ar keliolika pastarųjų
metų. Akivaizdu, kad šios priemonės yra veiksmingos, tad jas "prasižengėlių" atžvilgiu
ketiname taikyti ir šiais metais", - kalba K. Maksvytis.
Šiuo metu finansinės atskaitomybės dokumentus už
praėjusius metus Registrų centrui jau yra pateikę daugiau kaip 38 tūkst.
juridinių asmenų. Skaičiuojama, kad prievolę pateikti finansines ataskaitas už
2022 metus turi daugiau kaip 190 tūkst. juridinių asmenų.
Daugiausiai finansinių ataskaitų Registrų centras
šiemet yra sulaukęs iš uždarųjų akcinių bendrovių - iš viso beveik 19
tūkstančių. Aktyviai ataskaitas šiemet teikiančios mažosios bendrijos jau
pateikė beveik 15 tūkst. ataskaitų.
Įdomu tai, kad šiemet Registrų centras taip pat
sulaukė daugiau kaip 12 tūkst. finansinių ataskaitų už ankstesnius nei 2022
metus. Tai reiškia, kad finansinės ataskaitos buvo pateiktos gerokai pavėlavus.
Seniausia finansinė ataskaita pateikta už 2004.
Ko nepamiršti ir į ką atkreipti dėmesį
Pildyti ir teikti finansines ataskaitas juridinio
asmens vadovas ar įgaliotas asmuo gali prisijungęs prie Registrų centro elektroninės paslaugų sistemos.
Finansines ataskaitas turi pateikti dauguma
juridinių asmenų, nepriklausomai nuo jų teisinio statuso ar kitų kriterijų. K.
Maksvytis atkreipia dėmesį, kad finansines ataskaitas turi teikti ir veiklos
nevykdantys, tačiau dar neišregistruoti juridiniai asmenys. Pasak jo, prievolė
teikti ataskaitą taip pat galioja nepriklausomai nuo to, ar juridinis asmuo
ataskaitiniais metais gavo pelno, turėjo pajamų, ar ne.
Finansines ataskaitas Registrų centrui turi teikti:
akcinės bendrovės, uždarosios akcinės bendrovės, mažosios bendrijos, labdaros
ir paramos fondai, asociacijos, viešosios įstaigos, kooperatinės bendrovės
(kooperatyvai), žemės ūkio bendrovės, valstybės įmonės, savivaldybių įmonės,
Europos bendrovės, Europos kooperatinės bendrovės, regionų plėtros tarybos ir
užsienio juridinio asmens ar kitos organizacijos filialai. Tikrosios ūkinės
bendrijos, komanditinės ūkinės bendrijos,
individualios įmonės ir Europos ekonominių interesų grupės teikia finansines
ataskaitas, jeigu jų rengimas numatytas steigimo dokumentuose. Finansinių ataskaitų neteikia sodininkų
bendrijos, advokatų profesinės bendrijos, biudžetinės įstaigos, politinės
partijos, tradicinės religinės bendruomenės ir kt.
Juridinių asmenų pateiktos ataskaitos didina verslo
ir organizacijų skaidrumą, prisideda prie visuomenės pasitikėjimo verslo
aplinka. Finansinės ataskaitos ne tik atskleidžia pagrindinę informaciją apie juridinį
asmenį ir jo veiklą per pastaruosius metus, tačiau jose pateikti duomenys
verslo partneriams ir kitoms suinteresuotoms šalims leidžia geriau įsivertinti
potencialius partnerius ir priimti pagrįstus verslo sprendimus.
Priežiūrą vykdančioms institucijoms ir
žiniasklaidai, o kartu ir plačiajai visuomenės daliai informacija apie
juridinių asmenų veiklą ir jų finansinę padėtį padeda geriau atlikti savo
darbą, didina pasitikėjimą verslo aplinka ir paties verslo skaidrumą. Be to,
finansinių ataskaitų teikimas yra viena iš sąlygų įmonėms, siekiančioms gauti
valstybės paramą.
Administracinių nusižengimų kodekse numatyta, kad
finansinių ataskaitų nepateikimas laiku užtraukia baudą juridinio asmens
vadovui nuo 200 iki 3 tūkst. eurų. Svarbu pažymėti, kad atsakomybė tenka
asmeniui, kuris oficialiai Juridinių asmenų registre nurodytas kaip juridinio
asmens vadovas.
|