Naujienos |
|
|
|
Finansinių ataskaitų analizė: transporto sektorius pernai augo ir plėtėsi
2022 m. rugpjūčio 24 d.
Praėjusiais metais šalies transporto
sektorius didžiąja dalimi augo tiek pajamų, tiek pelningumo prasme, tiek ir
darbuotojų skaičiumi. Įmonių pateiktų finansinių ataskaitų rezultatai byloja
apie sėkmingą prisitaikymą prie nuolat besikeičiančios verslo aplinkos ir
sugebėjimą atlaikyti iškylančius iššūkius. Vis dėlto, pasak Registrų centro
analitikų, šiemet Lietuvos transporto įmonių rezultatus neigiamai paveiks
Rusijos pradėtas karas Ukrainoje.
"Lietuvoje
veikiančios transporto sektoriaus bendrovės per ilgus savo veiklos metus jau ne
pirmą kartą demonstruoja, kad sugeba įveikti didžiulius iššūkius, po kurių
tampa dar stipresnės. Ne išimtis ir praėję metai, kai pandemijos ir
geopolitinių iššūkių akivaizdoje transporto ir logistikos sektorius sugebėjo
išlaikyti augimo tempus. Deja, bet įveikti 2022 metų iššūkius gali pavykti ne
visiems ir jau kitų metų analizėje, tikėtina, matysime mažiau pozityvumo", - teigia Registrų centro Strateginio vystymo direktorius Adrijus Jusas.
Registrų
centro duomenų analitikų atlikta transporto ir saugojimo sektoriaus įmonių pateiktų
finansinių ataskaitų už 2021 metus analizė parodė, kad pernai, palyginti su
2020 metais, savo apyvartą pavyko padidinti net 71 proc. sektoriaus įmonių.
Bendra šią veiklą deklaruojančių ir finansines ataskaitas Registrų centrui
pateikusių įmonių apyvarta 2021 metais sudarė 11,9 mlrd. eurų ir buvo net penktadaliu
didesnė nei 2020 metais (10 mlrd. eurų).
Registrų
centrui pateiktų finansinių ataskaitų duomenimis, 2021 metais pelningai dirbo (uždirbo
ikimokestinio pelno) 69 proc. ataskaitas pateikusi transporto ir saugojimo
rinkos dalyvių. Pelningai dirbusių bendrovių bendras ikimokestinis pelnas
praėjusiais metais siekė 575 mln. eurų (2020 metais - 562 mln. eurų). Tuo metu
nuostolingai 2021 metais dirbusių įmonių bendri ikimokestiniai nuostoliai pernai
siekė 82 mln. eurų (2020 m. - 58 mln. eurų).
Lietuvos
nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos "Linava" generalinis sekretorius
Zenonas Buivydas sako, kad nors vežėjų pajamos pernai augo gana sparčiai, daug
uždirbti nepavyko dėl išaugusių sąnaudų.
"Pernai,
kaip ir šiemet, vežėjai susidūrė su dideliais iššūkiais - brango kuras, didėjo
tolimųjų reisų vairuotojų atlyginimai, įmonės investavo į naujų transporto
priemonių įsigijimus. Atkreiptinas dėmesys, kad pernai fiksuotas žymus vilkikų
pabrangimas dėl pandemijos metu sutrūkinėjusių tiekimo grandinių, ilgesnio
vilkikų gamybos proceso, todėl nors ir gauta daugiau pajamų, uždirbti daugiau
pelno trukdė su veiklos vykdymu susiję kaštai.
Kaštus augino ir Mobilumo paketo reikalavimai, įpareigojantys sugrąžinti
vilkiką kas 8 savaites į registracijos šalį. Dėl šių reikalavimų vienam
vilkikui vidutiniškai reikia 2,4 vairuotojo", - sako Z. Buivydas.
Jis
pabrėžia, kad šiemet didelio pelno vežėjai taip pat nesitiki. Daliai vežėjų
iššūkių kelia užsidariusios Rytų rinkos, užtrunkantis verslo
perorientavimas ir naujų kontaktų užmezgimas
Vakaruose ir Vidurinės Azijos valstybėse, tolimųjų reisų vairuotojų trūkumas,
didelės biurokratinės kliūtys įdarbinti vairuotojus iš trečiųjų šalių. Be to,
sparčiai pabrangę degalai, rekordinė infliacija taip pat neleidžia tikėtis
geresnių metų.
Remiantis
atvirais "Sodros" duomenimis, ataskaitas Registrų centrui pateikusiose
bendrovėse praėjusiais metais dirbo apie 110 tūkst. darbuotojų - per metus jų
skaičius išaugo 5 procentais.
"Transporto
sektoriuje dirba įspūdingas skaičius darbuotojų ir neturėtų stebinti tai, kad
tarp sektoriaus lyderių metinis darbuotojų skaičiaus pokytis į vieną ar į kitą
pusę kartais būna ganėtinai ženklus. Darbuotojų migracija iš vienos bendrovės į
kitą yra įprastas reiškinys. Džiugina ir tai, kad bendrai net 75 proc. šio
verslo įmonių arba išlaikė, arba net padidino savo vidutinį darbuotojų
skaičių", - kalba A. Jusas.
"Linavos"
generalinis sekretorius Z. Buivydas pabrėžia, kad pastaraisiais metais
pastebimas augantis tolimųjų reisų vairuotojų poreikis. Tai lemia kelios
priežastys.
"Pirma,
įdarbinti daugiau vairuotojų reikia dėl Mobilumo paketo reikalavimų, kurie
įpareigoja vilkiką kas 8 savaites grąžinti į registracijos šalį. Todėl įmonės
turi į darbą priimti daugiau vairuotojų, kad jie galėtų keistis, o grįžę
vilkikai nestovėtų be darbo. Antra, pernai daug transporto įmonių, norėdamos
plėsti veiklą, įsigijo naujų vilkikų, todėl į darbą galėjo priimti daugiau
darbuotojų. Trečia, pernai, po pandemijos atsigaunant ekonomikai, fiksuotas
didesnis pervežimų poreikis, tad vežėjų įmonės turėjo daugiau užsakymų, kuriuos
įvykdyti reikėjo daugiau vairuotojų", - mintimis dalijasi Z. Buivydas.
Transporto
ir saugojimo sektoriaus įmonių finansinių rezultatų analizė atlikta remiantis
bendrovių Registrų centrui iki liepos 22 d. pateiktomis finansinėmis
ataskaitomis. Į analizę įtrauktos bendroves, kurios pagrindine savo veikla yra
nurodžiusios vieną iš transporto ir saugojimo sektoriaus veiklos rūšių. Iš viso
analizei pasitelkta 3,9 tūkst.
įmonių finansinių ataskaitų.
Visus
juridinių asmenų pateiktų finansinių ataskaitų duomenis galima rasti Registrų
centro atvirų duomenų rinkiniuose adresu www.registrucentras.lt/atviri_duomenys/.
|