Naujienos |
|
|
|
Finansinių ataskaitų teikimas: dažniausi klausimai ir atsakymai
2022 m. gegužės 10 d.
Gegužę suaktyvėja juridinių asmenų
finansinių ataskaitų teikimas. Siekdamas palengvinti jau patvirtintų ataskaitų
pateikimą, Registrų centras pateikia keletą praktinių patarimų. Iki šiol Registrų
centras jau yra sulaukęs 40 tūkst. finansinių ataskaitų už 2021 metus.
Suaktyvėjimą
jaučia ir Registrų centro konsultantai, kasdien atsakantys į kelias dešimtis
užklausų telefonu ar internetu. Siekiant, kad finansinių ataskaitų teikimas jas
teikiančioms įmonėms ir pelno nesiekiančioms organizacijoms praeitų kuo
sklandžiau, pateikiame dažniausiai pasitaikančius klausimus ir atsakymus į
juos:
Kas gali teikti juridinio asmens finansines ataskaitas?
Metinių
finansinių ataskaitų rinkinį gali teikti juridinio asmens vadovas, taip pat
atstovas, kuriam išduotas įgaliojimas elektroniniu būdu teikti finansinių
ataskaitų rinkinius. Daugiau informacijos apie įgaliojimo išdavimo tvarką
rasite Registrų
centro puslapyje.
Juridiniam
asmeniui neturint vienasmenio valdymo organo (vadovo), kai pagal vienasmenio
atstovavimo taisyklę juridinio asmens vardu veikia valdyba ar taryba, ar esant
kiekybiniam atstovavimui Registrų centrui turi būti pateiktas įgaliojimas dėl
finansinių ataskaitų rinkinių teikimo elektroniniu būdu.
Įgaliojimų
posistemėje įregistravus įgaliojime nurodyto asmens duomenis, jis galės
prisijungti prie sistemos ir tekti finansinių ataskaitų rinkinius.
Įmonė jau kurį laiką nevykdo veiklos. Ar jai vis tiek reikia
teikti metinių finansinių ataskaitų rinkinius?
Teisės
aktai nenumato jokių išimčių, o neseniai šiuo klausimu aiškiai ir
nedviprasmiškai pasisakė ir Lietuvos Aukščiausiasis Teismas, nurodęs, kad
ataskaitas privaloma teikti net ir tuomet, kai įmonės veikla sustabdyta, o
vadovas atšauktas iš pareigų ir apie tai pranešta kitoms institucijoms.
Be
to, Registrų centro tvarkomame Juridinių asmenų registre nėra registruojami
juridinio asmens sprendimai dėl veiklos sustabdymo, todėl remiantis teisės
aktais metinių finansinių ataskaitų rinkinius turi teikti akcinės, uždarosios
akcinės, kooperatinės, žemės ūkio bendrovės, valstybės ir savivaldybių įmonės,
mažosios bendrijos, labdaros ir paramos fondai, asociacijos, viešosios įstaigos
ir kitų teisinių formų juridiniai asmenys nepriklausomai nuo to, ar jie
ataskaitiniais metais vykdė veiklą.
Individualios
įmonės, komanditinės ir tikrosios ūkinės bendrijos finansines ataskaitas
privalo teikti tik tuomet, jei tai nurodyta jų steigimo dokumentuose. Vis dėlto
bendrija, kurios visi tikrieji nariai yra akcinės bendrovės ar uždarosios
akcinės bendrovės, privalo parengti metinį pranešimą ir sudaryti metinių
finansinių ataskaitų rinkinį, neatsižvelgiant į tai, ar finansinių ataskaitų
rinkinio sudarymas nustatytas bendrijos veiklos sutartyje.
Pateikus ataskaitą pastebėjome, kad yra klaidų. Kaip galima
jas ištaisyti?
Motyvuotą
prašymą dėl leidimo panaikinti pateiktą metinių finansinių ataskaitų rinkinį ir
leisti jį pateikti iš naujo Registrų centrui galima teikti tik tuo atveju, jei
ataskaitos teikimo metu padaryta esminė teikimo klaida - įkelta kito juridinio
asmens ataskaita, sumaišyti aiškinamieji raštai ar pan. Prašyme būtina nurodyti
pakartotinio teikimo priežastį.
Jei
klaidos padarytos sudarant finansinę ataskaitą, kuri jau yra patvirtinta,
tuomet pagal galiojančius teisės aktus šios klaidos gali būti ištaisytos tik
kitais metais, t.y. teikiant ateinančių metų ataskaitą.
Ką daryti, jeigu pasirenkant naują finansinių ataskaitų rinkinį
rodomas klaidos pranešimas "Šiam ataskaitiniam laikotarpiui nurodyto finansinių
ataskaitų rinkinio parsisiųsti neleidžiama"?
Toks
klaidos pranešimas rodomas, jei finansinių ataskaitų rinkinio parinkimo lange
nenurodomi visi naujo finansinių ataskaitų rinkinio parinkimui reikalingi
parametrai, parenkama netinkama juridinio asmens veiklos kategorija ar kt.
Atidžiai patikrinkite, ar teisingai nurodėte naujo finansinių ataskaitų
rinkinio parametrus, ataskaitinį laikotarpį.
Ką daryti, jeigu pildant finansinės ataskaitos elektroninį
rinkinį pasirinkau netinkamos kategorijos finansinių ataskaitų rinkinį?
Jei
ataskaitą dar pildote, tačiau jos nepateikėte, galite pasirinkti naują,
tinkamos kategorijos finansinių ataskaitų rinkinį. Prisijungę prie Registrų
centro elektroninių paslaugų sistemos pasirinkite "Naujas finansinių
ataskaitų rinkinys", elektroninio rinkinio parinkimo lange nurodykite
naujo finansinių ataskaitų rinkinio duomenis ir spauskite "Pildyti". Gavę
perspėjimą "Jeigu tęsite, anksčiau pasirinkto finansinių ataskaitų rinkinio
pateikti negalėsite. Ar norite tęsti?", nurodykite, kad norite tęsti.
Kokie reikalavimai taikomi pridedamiems dokumentams?
Kartu su užpildyta finansinių ataskaitų el. rinkinio forma - PDF arba ADOC formato byla, pridedama byla negali būti didesnė nei 21 MB. Jei yra teikiama auditoriaus išvada ir (ar) audito ataskaita, byla turi būti pasirašyta auditoriaus kvalifikuotu elektroniniu parašu.
Kartu su užpildyta nustatyto pavyzdžio forma: 1) bankai, Europos Sąjungos valstybėse narėse, Europos ekonominės erdvės valstybėse įregistruotų juridinių asmenų filialai - PDF, ADOC arba ASIC formatu. Pridedama byla negali būti didesnė nei 100 MB; 2) juridiniai asmenys, kurių vertybiniais popieriais leista prekiauti reguliuojamoje rinkoje - metinę informaciją (metinę konsoliduotąją informaciją) Reglamentu (ES) 2019/815 nustatytu formatu ir XHTML arba PDF formatu su informacija susijusius dokumentus (mokėjimų valdžios institucijoms ataskaitą (konsoliduotąją mokėjimų valdžios institucijoms ataskaitą), auditoriaus išvadą, tuo atveju, kai ji teikiama atskiru dokumentu). Pridedama byla negali būti didesnė nei 130 MB.
Daugiau klausimų ir atsakymų finansinių
ataskaitų teikimo tema galima rasti čia.
Išsamų
naujo finansinių ataskaitų rinkinio parinkimo Registrų centro informacinėje
sistemoje aprašymą galite rasti Vartotojo
vadove.
Pildyti
ir teikti finansines ataskaitas juridinio asmens vadovas ar įgaliotas asmuo turi
prisijungęs prie Registrų centro elektroninės
paslaugų sistemos. Daugiau informacijos apie finansinių
ataskaitų elektroninių rinkinių pildymą ir teikimą galima rasti Registrų centro
interneto svetainėje adresu www.registrucentras.lt/FA.
Finansines ataskaitas Registrų centrui turi teikti
17 teisinių formų juridiniai asmenys: akcinės bendrovės, uždarosios akcinės
bendrovės, mažosios bendrijos, labdaros ir paramos fondai, asociacijos,
viešosios įstaigos, kooperatinės bendrovės (kooperatyvai), žemės ūkio
bendrovės, valstybės įmonės, savivaldybių įmonės, tikrosios ūkinės bendrijos ir
komanditinės ūkinės bendrijos, individualios įmonės, užsienio juridinio asmens
ar kitos organizacijos filialai, Europos ekonominių interesų grupės, Europos
bendrovės, Europos kooperatinės bendrovės ir regionų plėtros tarybos.
Finansinių ataskaitų neteikia sodininkų bendrijos, advokatų profesinės
bendrijos, biudžetinės įstaigos, politinės partijos, tradicinės religinės bendruomenės
ir kt.
Juridinių asmenų pateiktos ataskaitos didina verslo
ir organizacijų skaidrumą, prisideda prie visuomenės pasitikėjimo verslo
aplinka. Finansinės ataskaitos ne tik atskleidžia pagrindinę informaciją apie
juridinį asmenį ir jo veiklą per pastaruosius metus, tačiau jose pateikti
duomenys verslo partneriams ir kitoms suinteresuotoms šalims leidžia geriau
įsivertinti potencialius partnerius ir priimti pagrįstus verslo sprendimus.
Priežiūrą vykdančioms institucijoms ir
žiniasklaidai, o kartu ir plačiajai visuomenės daliai informacija apie
juridinių asmenų veiklą ir jų finansinę padėtį padeda geriau atlikti savo
darbą, didina pasitikėjimą verslo aplinka ir paties verslo skaidrumą. Be to,
finansinių ataskaitų teikimas yra viena iš sąlygų įmonėms, siekiančioms gauti
valstybės paramą.
Administracinių nusižengimų kodekse numatyta, kad
finansinių ataskaitų nepateikimas laiku užtraukia baudą juridinio asmens
vadovui nuo 200 iki 3 tūkst. eurų. Svarbu pažymėti, kad atsakomybė tenka
asmeniui, kuris oficialiai Juridinių asmenų registre nurodytas kaip juridinio
asmens vadovas.
|