Vartotojas: Anonimas [prisijungti...]

  Registruotis vizitui Savitarna      Kontaktai      Neįgaliųjų versija      LT  |  EN
RC logotipas

Turtas ir apribojimai Juridiniai asmenys Adresai Gyventojai
 

Naujienos
pixel
pixel

Registrų centras: 2021 m. sistemos pagalba iš skolininkų išieškota 300 mln. eurų

2022 m. sausio 26 d.

Registrų centro tvarkoma Piniginių lėšų apribojimų informacinė sistema (PLAIS), kurios pagalba iš skolininkų banko sąskaitų nurašomos lėšos ir grąžinamos kreditoriams, per praėjusius metus kreditoriams grąžino beveik 300 mln. skolų. Tai yra net 40 proc. daugiau nei 2020 metais, tačiau nesiekia iki pandemijos fiksuotų sumų.

"Prasidėjus pandemijai 2020 metais stebėjome netolygų skolų išieškojimų vykdymą - dėl valstybės institucijų taikytų priemonių dalies skolų išieškojimas buvo laikinai sustabdytas ir atidėtas vėlesniems laikotarpiams. Tačiau jau praėjusiais metais situacija stabilizavosi ir skolų nurašymo nurodymai teikiami įprastai - per mėnesį vidutinė nurašyta skolų suma siekė apie 25 mln. eurų. Iš viso per praėjusius metus PLAIS pagalba iš skolininkų išieškota daugiau kaip 290 mln. eurų", - sako Registrų centro Apribojimų informacinių sistemų skyriaus vadovas Saulius Grudzinskas.

Nurodymus nurašyti lėšas iš skolininkų banko sąskaitų į PLAIS teikia antstoliai, "Sodra", Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) ir Muitinės departamentas. Iš viso per 2021 metus pateikta beveik 1,1 mln. nurodymų nurašyti išieškomas sumas.

"Beveik du trečdalius visų nurodymų į PLAIS pateikė "Sodra", tačiau įstaiga tai daro netolygiai, kas kelis mėnesius pateikdamos po didesnį kiekį nurodymų, dažniausiai nedidelėms sumoms nurašyti. Antstoliai nurodymus teikia tolygiai - po maždaug 30 tūkst. kiekvieną mėnesį. Tuo tarpu VMI teikia mažesnį kiekį nurodymų, tačiau jais siekia išieškoti didesnes sumas. Būtent pagal VMI nurodymus per 2021 metus išieškota suma sudaro beveik pusę visos per praėjusius metus išieškotos sumos", - kalba S. Grudzinskas.

Nuo PLAIS veikimo pradžios iš skolininkų išieškota suma siekia beveik 2 mlrd. eurų.

Nuo liepos - pokyčiai dėl neišieškomų sumų

Šiuo metu Registrų centras įgyvendina PLAIS vystymo projektą, kurio tikslas - įgyvendinti nuo šių metų liepos 1 dienos įsigaliosiančius Civilinio proceso kodekso nuostatų pasikeitimus, numatančius, kad vykdant išieškojimą iš skolininko sąskaitos galės būti nurašomos tik tos lėšos, kurios viršys teisės aktuose nustatytą minimalių vartojimo poreikio dydį.

"Atlikus sistemos pakeitimus nurodymų teikėjams pradėjus vykdyti skolos išieškojimą iš fizinio asmens sąskaitoje esančių lėšų, PLAIS automatiškai kiekvienam skolininkui nustatys minimalią neišieškomą sumą. Skolininkas bet kada galės kreiptis į nurodymų teikėjus su prašymu pakeisti šį neišieškomos sumos dydį ar panaikinti neišieškomą sumą", - pasakoja Registrų centro Apribojimų informacinių sistemų skyriaus vadovas S. Grudzinskas.

Anot jo, neišieškomos sumos sąvoka pakeis šiuo metu naudojamą laisvai disponuojamos sumos sąvoką. Juridiniams asmenims, kaip ir šiuo metu, minimalus neišieškomos sumos dydis nebus taikomas.

Apie PLAIS

PLAIS - tai automatiškai veikianti informacinė sistema, kuri sudaro sąlygas visoms priverstinio išieškojimo teisę turinčioms institucijoms (VMI, "Sodrai", antstoliams, Muitinės departamentui), vienodu būdu teikti kredito įstaigoms piniginių lėšų nurašymų ir apribojimų nurodymus, užtikrina nurašymo nurodymų vykdymo eiliškumą atsižvelgiant į šių nurodymų reikalavimų patenkinimo eilę ir proporcingai paskirsto skolininko lėšas išieškojimą vykdančioms institucijoms.

Naudojantis sistema vykdoma skolininko piniginių lėšų apribojimų ir (ar) nurašymo procesų kontrolė ir užtikrinamas operatyvus apsikeitimas duomenimis tarp piniginių lėšų apribojimo proceso dalyvių. Priverstinio išieškojimo teisę turinčios institucijos operatyviai gauna informaciją apie savo pateikto nurodymo vykdymą.

PLAIS pradėjo veikti 2015 metų rudenį ir iš esmės pakeitė iki tol galiojusią tvarką, kai nurodymų teikėjai duomenis į kredito įstaigas teikdavo naudodami įvairias sistemas ir būdus (popieriuje arba elektroniniu būdu). Dėl to nebuvo užtikrinamas lėšų apribojimas ar jų nurašymas laiku, išieškojimo procesas trukdavo 3 dienas ir ilgiau, o nurašius išieškomas lėšas, sąskaitos ne visada būdavo laiku atblokuojamos, todėl tam tikrą laiką klientai dar negalėdavo disponuoti savo lėšomis. Tos pačios eilės išieškotojams išieškomos lėšos nebuvo skirstomos proporcingai.

Apie Registrų centrą

Registrų centras jau 25-erius metus tvarko pagrindinius valstybės informacinius išteklius - valstybės registrus ir informacines sistemas - ir tai darydamas vadovaujasi jų valdytojų (skirtingų valstybės institucijų) nustatytomis tvarkomis ir taisyklėmis. Šiuo metu Registrų centras prižiūri 11 valstybinės reikšmės registrų ir apie 20 informacinių sistemų bei nuolatos teikia pasiūlymus jų valdytojams dėl registrų ir sistemų atnaujinimo, taip pat pagal poreikį diegia valdytojų patvirtintus registrų ir sistemų modernizavimo sprendimus.


Kontaktinis asmuo

Atstovas spaudai
Mindaugas Samkus
Tel. (8 5) 268 8366
Mob. (8 605) 69 286
El. p. Mindaugas.Samkus@registrucentras.lt