Naujienos |
|
|
|
Registrų centras: 2021 m. sistemos pagalba iš skolininkų išieškota 300 mln. eurų
2022 m. sausio 26 d.
Registrų centro tvarkoma Piniginių lėšų
apribojimų informacinė sistema (PLAIS), kurios pagalba iš skolininkų banko
sąskaitų nurašomos lėšos ir grąžinamos kreditoriams, per praėjusius metus
kreditoriams grąžino beveik 300 mln. skolų. Tai yra net 40 proc. daugiau nei
2020 metais, tačiau nesiekia iki pandemijos fiksuotų sumų.
"Prasidėjus
pandemijai 2020 metais stebėjome netolygų skolų išieškojimų vykdymą - dėl
valstybės institucijų taikytų priemonių dalies skolų išieškojimas buvo laikinai
sustabdytas ir atidėtas vėlesniems laikotarpiams. Tačiau jau praėjusiais metais
situacija stabilizavosi ir skolų nurašymo nurodymai teikiami įprastai - per
mėnesį vidutinė nurašyta skolų suma siekė apie 25 mln. eurų. Iš viso per
praėjusius metus PLAIS pagalba iš skolininkų išieškota daugiau kaip 290 mln.
eurų", - sako Registrų centro Apribojimų informacinių sistemų skyriaus vadovas
Saulius Grudzinskas.
Nurodymus
nurašyti lėšas iš skolininkų banko sąskaitų į PLAIS teikia antstoliai, "Sodra",
Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) ir Muitinės departamentas. Iš viso per
2021 metus pateikta beveik 1,1 mln. nurodymų nurašyti išieškomas sumas.
"Beveik
du trečdalius visų nurodymų į PLAIS pateikė "Sodra", tačiau įstaiga tai daro
netolygiai, kas kelis mėnesius pateikdamos po didesnį kiekį nurodymų,
dažniausiai nedidelėms sumoms nurašyti. Antstoliai nurodymus teikia tolygiai - po maždaug 30 tūkst. kiekvieną mėnesį. Tuo tarpu VMI teikia mažesnį kiekį
nurodymų, tačiau jais siekia išieškoti didesnes sumas. Būtent pagal VMI
nurodymus per 2021 metus išieškota suma sudaro beveik pusę visos per praėjusius
metus išieškotos sumos", - kalba S. Grudzinskas.
Nuo
PLAIS veikimo pradžios iš skolininkų išieškota suma siekia beveik 2 mlrd. eurų.
Nuo liepos - pokyčiai dėl neišieškomų sumų
Šiuo
metu Registrų centras įgyvendina PLAIS vystymo projektą, kurio tikslas - įgyvendinti nuo šių metų liepos 1 dienos įsigaliosiančius Civilinio proceso
kodekso nuostatų pasikeitimus, numatančius, kad vykdant išieškojimą iš
skolininko sąskaitos galės būti nurašomos tik tos lėšos, kurios viršys teisės
aktuose nustatytą minimalių vartojimo poreikio dydį.
"Atlikus
sistemos pakeitimus nurodymų teikėjams pradėjus vykdyti skolos išieškojimą iš
fizinio asmens sąskaitoje esančių lėšų, PLAIS automatiškai kiekvienam
skolininkui nustatys minimalią neišieškomą sumą. Skolininkas bet kada galės
kreiptis į nurodymų teikėjus su prašymu pakeisti šį neišieškomos sumos dydį ar
panaikinti neišieškomą sumą", - pasakoja Registrų centro Apribojimų
informacinių sistemų skyriaus vadovas S. Grudzinskas.
Anot
jo, neišieškomos sumos sąvoka pakeis šiuo metu naudojamą laisvai disponuojamos
sumos sąvoką. Juridiniams asmenims, kaip ir šiuo metu, minimalus neišieškomos
sumos dydis nebus taikomas.
Apie PLAIS
PLAIS - tai automatiškai veikianti informacinė sistema, kuri sudaro sąlygas visoms
priverstinio išieškojimo teisę turinčioms institucijoms (VMI, "Sodrai",
antstoliams, Muitinės departamentui), vienodu būdu teikti kredito įstaigoms
piniginių lėšų nurašymų ir apribojimų nurodymus, užtikrina nurašymo nurodymų
vykdymo eiliškumą atsižvelgiant į šių nurodymų reikalavimų patenkinimo eilę ir
proporcingai paskirsto skolininko lėšas išieškojimą vykdančioms institucijoms.
Naudojantis
sistema vykdoma skolininko piniginių lėšų apribojimų ir (ar) nurašymo procesų
kontrolė ir užtikrinamas operatyvus apsikeitimas duomenimis tarp piniginių lėšų
apribojimo proceso dalyvių. Priverstinio išieškojimo teisę turinčios
institucijos operatyviai gauna informaciją apie savo pateikto nurodymo vykdymą.
PLAIS
pradėjo veikti 2015 metų rudenį ir iš esmės pakeitė iki tol galiojusią tvarką,
kai nurodymų teikėjai duomenis į kredito įstaigas teikdavo naudodami įvairias
sistemas ir būdus (popieriuje arba elektroniniu būdu). Dėl to nebuvo užtikrinamas
lėšų apribojimas ar jų nurašymas laiku, išieškojimo procesas trukdavo 3 dienas
ir ilgiau, o nurašius išieškomas lėšas, sąskaitos ne visada būdavo laiku
atblokuojamos, todėl tam tikrą laiką klientai dar negalėdavo disponuoti savo
lėšomis. Tos pačios eilės išieškotojams išieškomos lėšos nebuvo skirstomos
proporcingai.
Apie Registrų centrą
Registrų centras jau
25-erius metus tvarko pagrindinius valstybės informacinius išteklius - valstybės registrus ir informacines sistemas - ir tai darydamas vadovaujasi jų
valdytojų (skirtingų valstybės institucijų) nustatytomis tvarkomis ir
taisyklėmis. Šiuo metu Registrų centras prižiūri 11 valstybinės reikšmės
registrų ir apie 20 informacinių sistemų bei nuolatos teikia pasiūlymus jų
valdytojams dėl registrų ir sistemų atnaujinimo, taip pat pagal poreikį diegia
valdytojų patvirtintus registrų ir sistemų modernizavimo sprendimus.
|