Naujienos |
|
|
|
Atviri registrų duomenys: daugėja NVO statusą turinčių nevyriausybinių organizacijų
2021 m. vasario 23 d.
Lietuvoje veikiančios nevyriausybinės organizacijos (NVO)
jau kurį laiką gali Registrų centre nemokamai įregistruoti vadinamąjį NVO
statusą, žymą, leidžiančią lengviau identifikuoti naudą visuomenei kuriančias
asociacijas, labdaros ir paramos fondus ar viešąsias įstaigas. Šių metų
pradžioje Registrų centro iniciatyva atverti Juridinių asmenų duomenys rodo,
kad iki šiol tokia galimybe pasinaudojo beveik 1 tūkst. skirtingų organizacijų,
o aktyvumu išsiskiria Kėdainių, Raseinių ir Vilkaviškio rajonuose veikiantys
nevyriausybininkai.
Registrų centro atvirų duomenų puslapyje (www.registrucentras.lt/atviri_duomenys/) patalpinti duomenų
rinkiniai apie juridinius asmenis, turinčius įregistruotą žymą "Nevyriausybinė
organizacija". Nuo praėjusių metų spalio šią žymą nemokamai įsiregistravo apie 830 skirtingų viešųjų įstaigų, labdaros ir paramos fondų bei
asociacijų.
Didžioji dauguma (apie 80 proc.) NVO statusą turinčių juridinių asmenų yra įvairią naudą
visuomenei kuriančios viešosios įstaigos. Maždaug 16
proc.
save nevyriausybine organizacija identifikuoja asociacijos, o mažoji dalis tarp
šią žymą įregistravusių yra labdaros ir paramos fondai.
Žvelgiant į NVO statuso registravimą
geografiškai, be abejo, dominuoja šalies didmiesčiai, kuriuose veikiančių
organizacijų kiekis apskritai yra didžiausias. Tačiau pastebimu aktyvumu iš
kitų savivaldybių išsiskiria ir Kėdainių, Raseinių bei Vilkaviškio rajone
registruotos nevyriausybinės organizacijos. Šiuo metu šiuose regionuose galima
rasti po kelias dešimtis organizacijų, turinčių NVO statusą.
NVO statuso registravimas leidžia ne tik
lengviau identifikuoti visuomenės labui veikiančias asociacijas, labdaros ir
paramos fondus ar viešąsias įstaigas, bet ir turėti tikslesnius duomenis apie
šalyje veikiančias nevyriausybines organizacijas ir taip užtikrinti efektyvesnį
valstybės politikos formavimą, stiprinant nevyriausybines organizacijas.
Visuotinai pripažįstama, kad vienas iš
svarbiausių atviros visuomenės bruožų yra nevyriausybinių organizacijų, kurios
aktyviai skleidžia savo idėjas, stengiasi gerinti vietos bendruomenių gyvenimo
sąlygas, padeda tiems, kuriems labiausiai reikia pagalbos, gausa bei įvairovė. Nevyriausybinėmis
organizacijomis jos vadinamos pabrėžiant, kad jos yra įkurtos ne valdžios
iniciatyva, tai yra savanoriškos organizacijos, įsteigtos laisva žmonių valia,
piliečiai į šias organizacijas buriasi ir jas remia savanoriškai.
NVO žyma - vos kelių mygtukų paspaudimu
Neatlygintinai
įregistruoti NVO statusą nevyriausybinei organizacijai paprasta - viešosios
įstaigos, asociacijos, labdaros ir paramos fondo ar kito juridinio asmens
vadovas tai gali padaryti neišvykęs iš namų, o paprasčiausiai prisijungęs prie
Registrų centro savitarnos.
Savitarnos
sistemoje organizacijos vadovas vos per kelias minutes gali užpildyti ir
pateikti prašymą įregistruoti Nevyriausybinės organizacijos žymą. Detalią
instrukciją, kaip pateikti prašymą galima rasti čia.
Pateikti
prašymą įregistruoti NVO žymą nevyriausybinių organizacijų atstovai gali ir
atvykę į vieną iš Registrų centro klientų aptarnavimo padalinių.
Žyma
Juridinių asmenų registre, kad juridinis asmuo yra nevyriausybinė organizacija,
įregistruojama per 3 darbo dienas.
Paramos gavėjų - per 35 tūkstančius
Juridinių asmenų registre juridiniai
asmenys taip pat gali įregistruoti paramos gavėjo statusą. Tokį statusą
turinčių įmonių ar organizacijų duomenys taip pat pateikiami prie atvertų
Juridinių asmenų registro duomenų.
Iš jų matyti, kad šiuo metu paramos gavėjo
statusą turi daugiau kaip 35 tūkst. juridinių asmenų. Vien per
praėjusius metus šis statusas įregistruotas daugiau kaip 1 tūkst. kartų.
Teisės aktų numatytais
atvejais paramos gavėjo statutas gali būti išregistruojamas. Pavyzdžiui,
Registrų centras savo iniciatyva šį statusą gali išregistruoti, jei juridinis
asmuo vėluoja teikti finansinę ataskaitą. Iki šiol dėl vienokių ar kitokių
priežasčių paramos gavėjo statutas išregistruotas daugiau kaip 4 tūkst. organizacijų, o vien tik per praėjusius metus šio
statuso neteko per 1 tūkst. juridinių asmenų.
Atverti duomenys apie įmones ir organizacijas
Valstybinės reikšmės
registrus ir informacines sistemas tvarkantis Registrų centras sausio pabaigoje
neatlygintinam naudojimui visuomenei atvėrė Juridinių asmenų registro duomenis.
Duomenų rinkiniai apie įregistruotas įmones, jų pavadinimus, buveinių adresus
ir kitą sukauptą informaciją papildė praėjusiais metais visuomenei atvertus
Nekilnojamojo turto bei Adresų registrų duomenis.
Juridinių asmenų registre šiuo metu
tvarkomi daugiau kaip 250 tūkst. juridinių asmenų duomenys. Kiekvienais metais
Lietuvoje įregistruojama po daugiau kaip 10 tūkst. naujų uždarųjų akcinių
bendrovių, mažųjų bendrijų, viešųjų įstaigų, asociacijų ar kitų teisinių formų
juridinių asmenų. Išregistruotų juridinių asmenų sąraše galima rasti per 200 tūkst.
juridinių asmenų, kurie šiandien jau nebeegzistuoja.
Siekdamas prisidėti prie valstybės
ir visuomenės pažangos bei skatindamas naujų aukštųjų technologijų produktų ir
paslaugų kūrimą, žinių ekonomikos vystymąsi, Registrų centras pirmuosius atvirų
duomenų rinkinius visuomenei atvėrė dar 2019 metų viduryje, kai buvo atverti
Nekilnojamojo turto registre esantys duomenys apie beveik 5 mln. Lietuvos NT
objektų. Praėjusių metų viduryje šiuos duomenų rinkinius papildė Adresų
registro duomenys - daugiau kaip 2 mln. unikalių adresų.
Atvėrus Juridinių asmenų registrą,
kitu etapu numatoma iki kitų metų visuomenei atverti dar vieno svarbaus
registro, t.y. Gyventojų registro, nuasmenintus duomenis. Vėlesniais etapais
ketinama atverti ir kitų registrų, pavyzdžiui, Hipotekos ar Turto arešto aktų
registrų, bei informacinių sistemų duomenis. Užbaigus šį etapą viešai bus
publikuoti pagrindiniai duomenys iš svarbiausių registrų.
Visus Registrų centro atvertus
duomenis galima rasti įmonės interneto svetainėje, adresu www.registrucentras.lt/atviri_duomenys ir atsisiųsti juos naudoti patogiais atvirų duomenų
formatais.
Apie
Registrų centrą
Registrų centras tvarko
pagrindinius valstybės informacinius išteklius - valstybės registrus ir
informacines sistemas - ir tai darydamas vadovaujasi jų valdytojų (skirtingų
valstybės institucijų) nustatytomis tvarkomis ir taisyklėmis. Šiuo metu
Registrų centras prižiūri 11 valstybinės reikšmės registrų ir apie 20
informacinių sistemų bei nuolatos teikia pasiūlymus jų valdytojams dėl registrų
ir sistemų atnaujinimo, taip pat pagal poreikį diegia valdytojų patvirtintus
registrų ir sistemų modernizavimo sprendimus.
|