Naujienos |
|
|
|
Registrų centras užtikrins didesnį e. parašo paslaugos saugumą, ką turėtų žinoti naudotojai
2019 m. lapkričio 19 d.
Kasdienėje veikloje šiandien dažnai
naudojamas kvalifikuotas elektroninis parašas, turintis tokią pačią teisinę
galią kaip ir ranka pasirašytas parašas, reikalauja, kad būtų laikomasi aukščiausių
įmanomų saugumo reikalavimų. Tam reikalingus technologinius ir programinius
pakeitimus atliko ir e. parašo paslaugą teikiantis Registrų centras, tačiau
suklusti turėtų ir dalis vartotojų.
Registrų
centras įsipareigoja savo klientams užtikrinti maksimalų paslaugos saugumą ir
patogumą, todėl šiais metais įgyvendino net kelis programinius ir
technologinius pakeitimus: atnaujino elektroninių dokumentų pasirašymo technologiją,
taip pat pradėjo klientams išdavinėti ir atnaujinti e. parašo sertifikatus į
naujo tipo kriptografines USB laikmenas. Tačiau suklusti ir veiksmų turėtų
imtis ir e. parašo turėtojai, o pirmiausiai tie, kurie naudojasi senomis
technologijomis ar įrenginiais.
Ką turėtų daryti e.
parašo turėtojai?
E.
parašą kriptografinėje USB laikmenoje naudojantys klientai pirmiausiai turėtų
įsitikinti, kad yra tinkamai parengę savo kompiuterius darbui su naująja
dokumentų pasirašymo technologija "LocalSign".
Visą
informaciją apie šią technologiją ir kaip nesunkiai parengti savo kompiuterius
darbui su ja galima rasti Registrų centro e. parašo paslaugos interneto
svetainėje.
Klientai
taip pat turėtų pasitikrinti, kokią USB laikmeną (į kurią įrašomas e. parašo
sertifikatas) naudoja. Jei tai mėlynos spalvos "Aladdin" modelio USB laikmena,
tuomet iki 2020 m. sausio
1 dienos
reikėtų atvykti į artimiausią Registrų centro klientų aptarnavimo padalinį, kur
e. parašo sertifikatas bus atnaujintas į naujo modelio USB laikmeną. Kitų
gamintojų (IDEMIA, "Giesecke & Devrient" ar "Gemalto IDPrime") USB
laikmenas naudojantiems klientams nieko daryti nereikia.
Vadovaujantis
Europos Sąjungos (ES) reikalavimais, "Aladdin" USB laikmenos pripažintos
nesaugiomis, todėl į jas įrašyti e. parašo sertifikatai nuo 2020 m. sausio 1 d. nustos galioję, t.y. klientai negalės
naudotis e. parašu.
Visa
informacija ir pagalba apie Registrų centro teikiamą e. parašo paslaugą
teikiama elektroniniu paštu pagalba@elektroninis.lt,
konsultacijos teikiamos ir telefonu (8 5) 268 8262.
Apie naujoves plačiau
Visi
šie pakeitimai susiję su tuo, kad Registrų centras, būdamas kvalifikuotu
patikimumo užtikrinimo paslaugų teikėju, įsipareigoja savo klientams teikti
aukščiausius įmanomus saugumo reikalavimus.
Dalis
klientų šiandien naudoja prieš maždaug dešimtmetį jiems išduotas ir šiai dienai
keliamų saugumo reikalavimų nebeatitinkančias "Aladdin" gamintojo kriptografines
USB laikmenas. Atsižvelgiant į Europos Sąjungos direktyvos, nustatančios e.
parašo patikimumo reikalavimus, nuostatas, į minėto gamintojo USB laikmenas
įrašyti e. parašo sertifikatai nuo 2020 m. sausio 1 d. nustos galioję. Todėl
Registrų centras inicijavo šių laikmenų atnaujinimą - "Aladdin" tipo USB
laikmenose klientų turimi e. parašo sertifikatai perrašomi į naujo tipo USB
laikmenas.
Senąsias USB laikmenas
turintys klientai turėtų atvykti į vieną iš Registrų centro klientų aptarnavimo
padalinių, kur e. parašo sertifikatas jiems bus atnaujintas į naujas USB
laikmenas, atitinkančias visus saugumo reikalavimus. Siekiant, kad e. parašo
sertifikato atnaujinimas sukeltų kuo mažiau nepatogumų, klientus raginame neatidėlioti
savo vizito paskutinei dienai.
Nors
apie būtinybę atsinaujinti dokumentų pasirašymo technologiją Registrų centro
klientai iš anksto buvo keliskart informuoti, tačiau šiandien visoje Lietuvoje
yra apie 1 tūkst. e. parašo klientų (sveikatos priežiūros specialistų), kurie vis
dar naudoja senąją dokumentų pasirašymo technologiją.
Kadangi
dviejų skirtingų technologijų veikimas vienu metu yra apribotas, daliai klientų
buvo rasti laikini individualūs technologiniai sprendimai. Tačiau siekiant atsižvelgti
į didžiosios dalies klientų, ypač dirbančių su E. sveikatos sistema, poreikį
nuspręsta nuo gruodžio 2
d.
nutraukti senosios technologijos veikimą ir pereiti prie "LocalSign" dokumentų
pasirašymo technologijos. Taigi nuo šios dienos klientai, savo kompiuteriuose
neįsidiegę naujosios pasirašymo technologijos, negalės pasirašyti elektroninių
dokumentų.
|